2012. március 31., szombat

Jávai napok – Részlet Virág naplójából 2.

Beköltözés a kisházba



Másfél hónap csavargás és kalandozás után felkerekedtünk, immár kettecskén, hogy megpihenjünk kicsit. A kontemplációra, szellemi-lelki töltődésre legalkalmasabb helynek Közép-Jávát találtuk, így aztán két nap múlva, vasárnap délben már újra Joho faluban voltunk Ágiéknál. Mintha csak hazaérkeztünk volna: lemostuk magunkról a két napos vonatozás ragacsos porát, kiterítettük a jó öreg gyékényt a ház előtti verandára, és jázmin és frangepáni illatban csacsogtunk a háziakkal élményeinkről. Vasárnap ebédidő lévén Tibi gyomra visszadöbbent a rántott hús – koviubi kombó pocakot elnehezítő ízére, úgyhogy felkerekedtünk, hogy egy jó kifőzdét találjunk valahol a közelben. A tikkasztó déli melegben már kisfröccsökről ábrándoztunk, és szinte le is beszéltük magunkat a hazai ízekről, amikor megtaláltuk a környék legjobb levesezőjét. Ezt az előételt itt soto-nak hívják, és főételként fogyasztják.  Egy jó erős, fokhagymával, gyömbérrel, citromfűvel, és egyéb helyi fűszerekkel készült húsleves az alapja, ebbe kerülnek a levesbetétek: rizs, rizstészta, csirke vagy marhahús, de csak szerényen mérve és nagyon apróra vágva, zöldbab, szójacsíra, répa, zeller zöldje, vagy bármilyen más idényzöldség. Mindebbe opcionálisan keverhetünk a házi készítésű sambal-ból, azaz chili őrleményből (csak óvatosan, mert ha nem vigyázunk, később még visszacsíp). Mindezek mellé, mintegy feltétként választhatunk sült tofut, szóját, rántott zöldségeket, gömbölyű fánkocskákat, vagy akár hirtelen sült, bundázott csirkebelet is. A gyömbér, a fokhagyma, és a forrón gőzölgő levesbe csepegtetett lime egészen meséssé teszi ezt, az egyébként egyszerű és könnyű ételt. Az ebéd utáni sziesztát elbeszélgettük, majd asszisztáltunk Áginak az esti fellépésre való készülődésben, azaz csodálkozva lestük, ahogyan óriási fényes kontyot csavar hajából, és mesterien kifesti arcát. Szépsége egyébként legendás a környéken, még a legidősebb sindenek (énekesnők) is csodálják érte, ő pedig az apró termetű néniket csodálja persze, nem csupán szépségük, hanem éteri hangjuk miatt is. 



Nem időztünk barátainknál túl sokáig, izgatottan keltünk útra másnap, hogy végre beköltözzünk az általunk már százféleképpen elképzelt kisházba, Gemawangba. Ez az apró falu a Lawu hegy lábánál, a Karangpandan felé vezető út mellett, a várostól 5 km-re egy dombra épült. Rizsföldek zöldellnek, patak csordogál, a szél zörgeti a banán, papaya, durián és cassava fák leveleit. A mi házunk már a határba ér, az erdő és a falu szélén épült, óriási kert (inkább park) tartozik hozzá, na meg a kertész a családjával. Amolyan trópusi ligetet tessék elképzelni: orchideákkal, tündérrózsákkal, liliombokrokkal, bambuszerdővel, gyümölcsfákkal, kerti csobogóval, zöld pázsittal és a közepén egy kerti pihenővel, azaz gazebo-val – túllépte minden képzeletünket, pedig nem fogtuk vissza magunkat. A ház kicsit nagyobb, mint gondoltuk: két szoba, két fürdőszoba, konyha, egy óriási nappali, és egy belső kert – a nappali meghosszabbítása –, ami csupán gyékény rolókkal van leválasztva a lakótértől. Ja, és van tornác is, lócával, ahonnan bele lehet merengeni, szédülni a buja kert látványába. Persze a beköltözés nem ment csak úgy pöccre, ki kellett takarítani alaposan, ablakokat mosni, átrendezni, pakolászni, lakatosmunkát végezni, még kárpitoztunk és ruhaszekrényt is rittyentettünk bambuszból. Az eredmény: egy mesés jávai otthon, amihez sajnos nemcsak a káprázatos flóra, hanem az óriás pókokból, kígyókból, békákból, gekkókból, skorpiókból álló rémisztő fauna is hozzá tartozik. Figyelni kell minden lépésnél, de legalább tudatosan mocorgunk, igyekszünk nem megzavarni a nyugalmukat, cserébe ők sem bántanak bennünket. A belső kertbe ültettem néhány virágot, gömbölyű, zöld levelű cserjéket, középre pedig vízinövényeket: többek között egyiptomi lótuszt, fehér nimfácskát, ami az iszapból a fény felé törekszik törékeny virágaival és beragyog a nappaliba is egészen napnyugtáig, amikor bezárja szirmait és megpihen a kert köldökén.  



Békés otthonunka beköltöztettük az isteneket is, a kertet is, a wayangokat is. Közelebb kerültünk az ősök szelleméhez, a forráshoz, az elfelejtett értékrendhez. Engem például elkapott a „hála-flash”: folyamatos hálát érzek ég és föld felé, a múlt és a jelen felé, a természet felé, az ember alkotta tárgyak szépsége és egyáltalán minden létező emanáció felé.

Terima kasih

Átgondoltuk a természettel való kapcsolatunkat, közelebb kerültünk az eredethez: megértettük, hogy minden ajándék, nem is csoda, hogy a hála érzése tölt el. Megköszönjük, amit kapunk, s megpróbáljuk visszaadni valahogyan a magunk eszközeivel. Az indonéz erre a terima kasih kifejezést használja, amit köszönömnek szokás fordítani, pedig annyit tesz: adok-kapok: te is jól jársz, meg én is. Jó lenne ezt a filozófiát népszerűsíteni otthon is, na meg a megelégedett és őszinte mosolyokat is, amiket a helyiek arcán látni. Érdeklődő, kíváncsi emberek élnek erre, na persze nem túl bizalmaskodók, vagy személyeskedők. Első kérdésük általában a hová mész, ezt követi a honnan jöttél, esetleg az ettél-e már, fürödtél-e már (és ha a válasz nemleges, rögtön be is invitálnak enni-inni, fürdeni, azaz mandizni, ahogy erre mondják), végül, mintegy záróakkordként jön a van-e gyereketek. Ennyi információval be is érik, a többit majd hozzáképzelik, mesélik majd a szomszédoknak, ha azok hazaértek végre a rizsföldről, munkahelyről, piacról, vagy akárhonnan, hogy itt járt ez meg ez, és nagyon jól elbeszélgettek. 



A társasági élet leginkább az utcán zajlik, de legalábbis a ház előtt. A helyi asszonyok, nénik például nagy előszeretettel sepregetnek a házuk előtt naphosszat, amit úgy tessék elképzelni, hogy a drágám fogja a kócos kis cirokseprűt, ami meglehetősen rövid, s módszeresen kaparász, nem túl gyorsan halad, bal keze hátratéve, felső teste kissé előre döntve, de tekintete persze nem a poros udvart fürkészi, hanem az utcai eseményeket lesi. Persze láttam olyan háziasszonyt is, aki a legnagyobb lelki nyugalommal heveredett el fényes délelőtt a ház előtti lócán, a szorgos-dolgos anyókaszerepre fittyet hányva, karjával fejét megtámasztva, mintegy nyugvó Buddha-pózban, skubizva, hogy mikor jön már valaki végre, akivel lehet egy kicsit pletyizni. Sokan gyékényt terítenek ki a ház elé, s az egész család oda gyűlik üldögélni, beszélgetni, a szomszédból is átjönnek páran, vagy csak a ház előtt elhaladók állnak meg eszmét cserélni. Hogy miről? Például arról, hogy mi a legjobb gyógymód a gyerek asztmájára. Van, aki a gyümölcsevő denevér húsára esküszik. Igen, igen, már más is ajánlotta, de macerás elkészíteni, mert ha kirántjuk Kentucky vagy akár Orly módra, a húsa rágós marad, mint a gumi, nincs olyan csemete, aki megenné. Talán a legjobb, ha egészen apróra daraboljuk, és amolyan lecsós ragu módra készítjük el, esetleg darálhatjuk is, úgy még jobb. Ha valami véletlen folytán éppen nem tudnánk bőregérhez jutni, akkor a legjobb, amit tehetünk, hogy megkérünk valakit, aki éppen készül Mekkába zarándoklatra, hozzon már nekünk teveszívet, mert az kifejezetten javallott az asztmára, és általában a felső-légúti betegségekre. A szomszéd bugyiárusék készülnek, Pak Erté mondta, biztosan belefér a poggyászukba hazafelé jövet. Végső esetben pedig még mindig ott van a kígyóvér, ami ráadásul szívre is jó, igen, igen, meg májra is, meg általában mindenre jó, mindenkinek éppen ott hat, ahol szüksége van a gyógyulásra. Az egyetlen erre a célra alkalmas hidegvérű az indonéz kobra, más kígyófajtával nem is érdemes próbálkozni. Soloban van is egy férfi, akit minden este 6 után megtalálunk a hercegi palota parkjának egy félreeső zugában, nem messze a szent albínó vízi bivalyok karámjától. A jószágokat ott helyben fejezi le, miután kicsit felheccelte őket, hogy az elixírért sorban álló népek lássák, hogyan fröcsögi csuklyás kobakjából a halálos mérget. A fej nélküli, még rángatózó testből ezután egy pálinkáspohárba ereszti a vért, majd néhány rutinos mozdulattal kitépi a gerincvelőt, kiveszi az epét, és ezeket is beledobja a koktélba, állítólag csak így hatásos, különben megette a fene az egészet. Ha akarjuk, felütik ám nekünk egy kis Red Bullal, az íze végett, erre ne legyen gondunk. Hát igen, de mégis milyen anya itat kígyóvért a gyerekével? 



Monggo!

Ha menet közben valaki elsétál a ház előtt, odakiált: monggo – azaz: tessék, itt vagyok, menegetek, vagy ellenkező estben a ház elől: éppen üldögélek, de látlak, észrevettelek. Erre a helyes válasz a márí – ami ugyanazt jelenti, csak nem jávai, hanem indonéz nyelven. A játékosabbak ezt a két szót nem csak egyszer mondják, hanem dallamosan ismételgetik, sőt, van, aki táncra is perdül, bohókásan gesztikulál. És mosolyognak, nevetgélnek. Naplemente után behúzódnak, korán visszavonulnak pihenni, hiszen reggel 4-kor kelnek, kakasszóra. A munkával és a ház körüli teendőkkel délután 4 körül végeznek, ekkor mindenki egyszerre tisztálkodik, azaz mandizik, úgyhogy sok helyen túlterhelődik a vízvezeték-hálózat, és végül egyáltalán nincs víz úgy egy órán keresztül. Itt egyébként csak hidegvíz folyik a csapokból, váltakozó minőségben. A tradicionális fürdőszobában (persze ilyen nem létezik, hiszen tradicionálisan a folyóhoz jártak le az emberek tisztálkodni is, üríteni is) csak egy WC – de nem az angol, hanem a guggolós, lyukba pisilős verzió van, illetve egy nagy vízzel teli tartály, amiből a tisztálkodáshoz szükséges mennyiséget egy nyeles edénykéből lögybölik magukra. Vécépapírt nem használnak, az edénykével „törlik ki” az ülepüket (megvan a technikája ám, és teljesen higiénikus). Ennek egyébként van egy városi verziója is: a bevásárlóközpontokban láttam, hogy angol WC van, de a biztonság kedvéért a falon egy rajzon látható útmutatás emlékezteti a vendégeket, hogy azon nem kell ám guggolni, hanem bizony ülni kell az ülőkén, mint egy széken. A törlést itt egy falra szerelt mini zuhannyal lehet elintézni, nagyon izgalmas, bizsergető érzés. Részemről a pottyantós pártján vagyok, egészséges, gyors, igaz olvasgatni nem túl kényelmes, de legalább nem érintkezünk az ülőfelülettel, tiszta, mint a nap. 




Férfiak és nők

A jávaiak nagyon érzékenyek az esztétikumra, sokat adnak a megjelenésükre. A férfiak például szeretik megnöveszteni a körmüket. Na, nem az összest, csak a hüvelyk és kisujjukon. Ez az ékességük nagy becsben van tartva, reszelgetik, polírozzák, sokan ki is festik batikfestékkel, hennával, de van olyan fickó, aki lábujjkörmét is festi. Gyönyörű batik ingeket hord a magára valamit is adó pasi, ünnepnapon pedig szarongot köt derekára, és hozzá színben passzoló fityulát tesz fejére. Az arcszőrzet itt elég ritka, de néhány férfiember tömött kis bajuszt növeszt, ami alól huncutul mosolyognak a kedvükre való hölgyekre,  miközben hófehér fogaik csak úgy világítanak. Ugyancsak a férfiasság jele, bár inkább csak az alsóbb néprétegben, hogy ki mekkorát tud köpni. Ezt már gyerekkorban megtanulják, senki nem használ zsepit, szájon keresztül fújják ki az orrukat a nők is. A nők, bár hajuk, szemük színe mindig fekete, barna, mégis sokfélék, és sokféleképpen csinosak. Picik, formásak, persze csupasz testrészt nem sokat mutatnak, de ez így jó. Hátuk, tartásuk királynői, bármit elcipelnek a fejükön, és meg sem kottyan nekik, sőt, inkább, mintha a csomag vinné őket, bámulatosan mozognak. A szemük kacéran csillog, apró orruk, gömbölyded orcájuk sima, bőrük ragyogó. Nem grimaszolnak, nem is ráncosak, ha éppen nem mosolyognak vagy beszélnek, arcuk zárt, és méltóságteljes. Az idős, ősz kontyos nénikék a legszebbek. Jóval túlélik férjeiket, lehet, hogy azért, mert folyamatosan bételt rágnak. Tradicionális, egyszerű batik szarongot és blúzt hordanak, folyamatosan tesznek-vesznek a kertben és a ház körül, a folyóhoz járnak fürdeni, és olyan aprók, és kecsesek, hogy az ember legszívesebben zsebre tenné őket, mint egy kis nippet a nagyi vitrinjéből. Persze a fiatalabb generáció már más: szeretnek színes kontaktlencsét hordani, amitől egészen földönkívüli lesz az ábrázatuk, és egyre több lány hord szemtelenül rövid sortot, szoknyát, komoly fizika kínokat okozva ezzel férfitársaiknak.

A nőkben egyébként nagyobb összetartást, együttérzést vettem észre. A férfiak, tapasztalataim alapján vagy őszintén érdeklődők és segítőkészek, vagy pedig szigorúak, modortalanok és alkalmasint agresszívek. A vallási különbségek is a férfiaknak köszönhetően okoznak annyi konfliktust. (Lásd hamarosan az Anand Krishnával készült interjút.)



Úgy tűnik, itt minden nő meg van elégedve magával, van önbizalmuk, de szerények, ez teszi őket igazán vonzóvá. Persze, sokan értenek valami különlegeshez: táncolnak, énekelnek, hangszeren játszanak, értenek a gyógyfüvekhez, masszíroznak, gyógyítanak, vagy éppen ki tudják nyitni a fogukkal a sörösüveget. Jóban vannak a testükkel, harmóniában élnek a környezetükkel, a természettel. Ez a shakti, a teremtő energia hatja át egész Közép-Jávát, ezért olyan jó itt időzni, mint a gyermeknek a puha anyaölben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése